
Mzdy a personalistika
Našim klientom ponúkame poradenstvo v oblasti pracovného práva, optimálneho nastavenia odmeňovania a iné. Mzdy obvykle spracúvame klientom, ktorým zároveň vedieme aj účtovníctvo. Vedenie mzdovej a personálnej agendy zahŕňa predovšetkým tieto činnosti: Poradenstvo pri optimalizácii mzdových nákladov a pomoc s nastavením pracovných vzťahov. Príprava pracovných zmlúv, dohôd a potrebných súvisiacich
dokumentov. Prihlásime, prípadne odhlásime zamestnávateľa aj zamestnancov v príslušných registroch. Vedieme všetky povinné evidencie zamestnancov. Správne vypočítame mzdy a včas splníme povinnosti voči Sociálnej poisťovni, zdravotným poisťovniam, či daňovému úradu.



Ako začať
Akonáhle prijmete prvých zamestnancov, je potrebné začať riešiť mzdy, dovolenky, nemocenské a ďalšiu pracovnoprávnu agendu. Nechajte si poradiť, aby ste všetko riešili v súlade so Zákonníkom práce.
Sociálne a zdravotné poistenie
Väčšina komunikácie so Sociálnou poisťovňou (SP) a zdravotnými poisťovňami je digitálna a prebieha cez elektronické podateľne. Sú ale aj iné formy elektronického odovzdávania a overenia dokumentov - napríklad cez účtovné programy.
Aké dokumenty sa najčastejšie posielajú?
Niektoré výkazy sú podobné pre sociálnu poisťovňu aj zdravotné poisťovne. Je to predovšetkým oznámenie o nástupe do zamestnania (či ukončenie pracovnoprávneho vzťahu) a výkaz poistného. V prípade sociálnej poisťovne ďalej ide o oznámenie začatia a skončenia uplatňovania odvodovej odpočítateľnej položky u študentov a dôchodcov, evidenčné listy dôchodkového poistenia a údaje potrebné k vyplateniu nemocenského z dôvodu dočasnej pracovnej neschopnosti. Zdravotnej poisťovni sa nahlasuje, ak zamestnanec prejde k inej poisťovni a v niektorých prípadoch keď platenie poistného prechádza zo zamestnávateľa na štát alebo na samotného zamestnanca.

Benefity a motivácia
Systém benefitov sa v poslednej dobe výrazne nezmenil. Firmy stále všeobecne využívajú tri základné typy:
Plošné poskytovanie tzv. fixných benefitov, kedy zamestnávateľ vyberie benefity, ktoré plošne poskytuje všetkým svojim zamestnancom. Výhodou tohto systému je nižšia administratívna záťaž a väčšia prehľadnosť. Zásadnou nevýhodou však je, že zamestnanci nemusia mať o niektoré benefity záujem, takže investované peniaze na ich poskytnutie žiadnym spôsobom nezvyšujú motiváciu pracovníkov a vyjdú v podstate na zmar
Pozičné bloky s jadrom sú menej často užívaným benefitným systémom, ktorý spojuje prvky fixného a flexibilného systému. Tento systém sa dá predstaviť tak, že časť benefitov je spoločná pre všetkých zamestnancov (napr. stravné lístky, penzijné pripoistenie), a tiež pre určité pozície je stanovený určitý blok benefitov, ktoré nemôže čerpať nikto iný a z ktorých si môžu vybrať práve iba zamestnanci na danej pozícii (napr. zvláštny blok benefitov pre pracovníkov vo výrobe, iný blok pre obchodných zástupcov atď.)
Cafeteria systém je v súčasnej dobe najrozšírenejší a najobľúbenejší. Ponúka celú škálu benefitov, z nich si zamestnanci v rámci tzv. bufetu volia benefity podľa svojich preferencií. Ide o flexibilný systém, kedy firma stanoví zamestnancovi hodnotu, v ktorej si zamestnanec vyberie svoje benefity

Pracovnoprávne vzťahy
Pracovnoprávne vzťahy vznikajú medzi zamestnávateľom a zamestnancom, ktorý vykonáva závislú prácu. Základným právnym predpisom upravujúcim tieto vzťahy je Zákonník práce, ktorý definuje práva a povinnosti oboch strán. Závislá práca sa vykonáva osobne, podľa pokynov zamestnávateľa, v ním určenom čase a v rámci jeho organizačnej štruktúry. Pracovnoprávne vzťahy môžu mať formu klasického pracovného pomeru alebo dohôd mimo pracovného pomeru (napr. dohoda o vykonaní práce, pracovnej činnosti alebo brigádnickej práci študentov), pričom uzavretie týchto dohôd je viazané na splnenie podmienok príležitostnosti. Okrem individuálnych vzťahov poznáme aj kolektívne pracovnoprávne vzťahy, ktoré vznikajú medzi zamestnávateľom a kolektívnym subjektom, napríklad odborovou organizáciou, pričom tieto môžu existovať len v rámci už nadviazaných individuálnych vzťahov.
V oblasti pracovného práva vykonávajú kontrolu inšpektoráty práce, ktoré dohliadajú na dodržiavanie právnych predpisov, a to najmä pri vzniku, zmene a skončení pracovného pomeru, ako aj na mzdové a pracovné podmienky. Zvýšený dohľad sa venuje citlivým skupinám zamestnancov – ženám, mladistvým, zdravotne znevýhodneným osobám, deťom do 15 rokov a domácim zamestnancom –, ktorých pracovné postavenie chráni zákon.

Mzdová evidencia
Pri pojme personalistika a mzdová agenda si mnohí predstavia najmä vyplácanie miezd, no ide o omnoho širšiu oblasť, ktorá zahŕňa prácu s citlivými údajmi, prípravu dokumentácie, komunikáciu s úradmi a sledovanie legislatívnych zmien. Práca personalistu či mzdára začína už pred nástupom zamestnanca – pripravuje sa pracovná zmluva, spracúva súhlas so spracovaním osobných údajov podľa GDPR a zabezpečuje sa odoslanie potrebných dokumentov na príslušné úrady. Typ pracovného pomeru ovplyvňuje formu zmluvy, či už ide o trvalý pracovný pomer alebo brigádu. Okrem administratívy sa mzdár stará aj o správne nastavenie pracovných podmienok podľa Zákonníka práce, rieši oblasť príspevkov, pracovného času, ochranných pomôcok a špecifiká práce pre ženy či zdravotne znevýhodnených zamestnancov. Dôležitá je tiež správna aplikácia príplatkov, stravného či ďalších nárokov, ktoré majú vplyv na spokojnosť zamestnancov a zároveň chránia firmu pred možnými pokutami. Vďaka správne nastavenej mzdovej agende možno dosiahnuť vyššiu efektivitu a úsporu nákladov.
Neoddeliteľnou súčasťou práce mzdára je aj vypracovanie a správa dokumentov ako sú pracovné poriadky, výpovede či interné smernice. Keďže pracovné právo na Slovensku výrazne chráni zamestnancov, musí byť každá činnosť personalistiky odborne a bezchybne zabezpečená. Mzdár tak nepokrýva len mzdy, ale predstavuje dôležitý článok v riadení vzťahov medzi zamestnávateľom a zamestnancami.
