top of page

Jednoduché účtovníctvo

Jednoduché účtovníctvo využívajú najmä živnostníci (samostatne zárobkovo činné osoby). Špecializujeme sa na vedenie jednoduchého účtovníctva pre živnostníkov či slobodné povolania.​​​​ Našim klientom spracovávame zápisy príjmov a výdavkov, zápis účtovných prípadov, peňažný denník, pokladničnú knihu, knihu záväzkov a pohľadávok.​ Poskytujeme účtovný dohľad, kontrolu účtovníctva a poradenstvo pri vedení jednoduchého účtovníctva.

Jednoduché účtovníctvo  je oproti podvojnému účtovníctvu jednoduchším spôsobom, ako viesť prehľad o príjmoch, výdavkoch a ďalších účtovných záznamoch. Zásadným rozdielom medzi jednoduchým a podvojným účtovníctvom je moment zdaňovania príjmov. V podvojnom účtovníctve je momentom zdanenia príjmov prijatá platba, v podvojnom účtovníctve je to dodanie tovaru alebo služby (vystavená faktúra).

Vaše potreby, naše služby

Spracovanie kompletnej ekonomickej agendy jednoduchého účtovníctva

Peňažný denník 

Evidencia DPH

Daňové priznania

Evidencia faktúr

Evidencia majetku

Vedenie mzdovej a

personálnej agendy

Evidencia zásob

Kniha jázd

Ročná účtovná

uzávierka

Pre koho je jednoduché účtovníctvo vhodné a pre koho nie?

​Jednoduché účtovníctvo nemá takú bohatú informačnú základňu ako podvojné účtovníctvo. Členenie príjmov a výdavkov nie je také podrobné a v prípade potreby ich sledovania je vhodnejšie viesť podvojné účtovníctvo. V prípade, že daňovníci majú nízke výdavky v porovnaní s príjmami, nikoho nezamestnávajú, nepotrebujú sklad, nenakupujú veľa tovarov, je pre nich výhodnejšie viesť daňovú evidenciu k paušálnym alebo skutočným výdavkom. ​ Jednoduché účtovníctvo je oproti podvojnému účtovníctvu jednoduchším spôsobom ako viesť prehľad o príjmoch, výdavkoch a ďalších účtovných záznamoch.

 

Zásadným rozdielom medzi jednoduchým a podvojným účtovníctvom je moment zdaňovania príjmov. V účtovníctve je momentom zdanenia príjmov prijatá platba, v podvojnom účtovníctve je to dodanie tovaru alebo služby (vystavená faktúra).

Office Work

Kto môže viesť jednoduché účtovníctvo?

Podľa zákona o účtovníctve č.431/2002 Z. z. môžu v jednoduchom účtovníctve účtovať:

• Fyzické osoby, ktoré podnikajú alebo vykonávajú samostatnú zárobkovú činnosť – majú príjem z podnikania podľa §6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov, a to vtedy, ak používajú daňovú evidenciu

• Fyzické osoby, ktoré dosahujú príjmy z použitia diela a umeleckého výkonu podľa §6 ods.3 zákona o dani z príjmov

• Fyzické osoby, ktoré dosahujú príjmy z prenájmu podľa §6 ods.4

• Iné osoby, napr. občianske združenia, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, cirkvi a pod.

Zároveň nie je zakázané, aby sa všetky vymenované subjekty rozhodli o vedenie podvojného účtovníctva.

Office Setup

Ako viesť jednoduché účtovníctvo?

Daňovníci, ktorí môžu viesť jednoduché účtovníctvo a rozhodnú sa pre neho, musia účtovať podľa:

Zákona o účtovníctve č. 431/2002 Z. z. Opatrenia Ministerstva financií SR z 13. decembra 2007 č. MF/27076/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek účtovnej závierky pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva Zákona o dani z príjmov č. 595/2003 Z. z.

 

Základnou účtovnou knihou jednoduchého účtovníctva je peňažný denník. Tam zaznamenáte príjmy a výdavky finančných prostriedkov na účte aj v pokladne. Ďalšími knihami, ktoré v jednoduchom účtovníctve používate je kniha pohľadávok, kniha záväzkov a ostatné pomocné účtovné knihy, napr. kniha zásob, kniha dlhodobého majetku, knihu cenín a pod.

Pokiaľ niekoho zamestnávate, musíte viesť mzdovú agendu. Váš účtovný rok bude začínať a končiť rovnako ako kalendárny rok. Do 3 mesiacov po jeho skončení musíte zostaviť prehľad o príjmoch a výdavkoch a prehľad o majetku a záväzkoch. Obidva výkazy zasielate na daňový úrad elektronicky, ak ste fyzická osoba – podnikateľ a ste registrovaný na daň z príjmov. Inak môžete podať daňové priznanie poštou alebo osobne. V rovnakom termíne podávate aj daňové priznanie za predchádzajúci rok.

Calculator

​Príklad č. 1
Stĺpec „prevádzková réžia“ v peňažnom denníku zrušený.
Nákup čistiacich potrieb zaúčtovať ako nákup materiálu alebo ako prevádzková réžia?

Odpoveď: Ministerstvo financií Opatrením číslo MF/26567/2011-74 s účinnosťou od 1.1.2013 zrušilo stĺpec „prevádzková réžia“ a ustanovilo v § 4 v postupoch účtovania nové členenie výdavkov ovplyvňujúcich základ dane nasledovne: zásoby, služby, mzdy, poistné a príspevky platené za fyzickú osobu alebo fyzickú osobu podnikateľa a poistné a príspevky platené  zamestnávateľom za zamestnancov, tvorbu sociálneho fondu,  ostatné výdavky. Z uvedeného členenia vyplýva, že namiesto stĺpca „prevádzková réžia“ sa ustanovili dva stĺpce, a to stĺpec „služby“ a stĺpec „ostatné výdavky“. Čo sa týka zaúčtovania zakúpených čistiacich potrieb, tie sa zaúčtujú do stĺpca zásoby.

Príklad č. 2
Účtovanie nákupu PHM v peňažnom denníku.
Do ktorého stĺpca v rámci výdavkov máme účtovať nákup PHM?

Odpoveď: Výdavok na nákup PHM sa účtuje do stĺpca zásoby. Podľa § 11 ods. 1 a 2 postupov účtovania v JÚ, ako zásoby sa účtujú: materiál, zásoby vlastnej výroby, tovar, nakúpené zvieratá. Ako materiál sa účtujú najmä suroviny, pomocné látky a prevádzkové látky, náhradné dielce, obaly a majetok podľa § 10 ods. 26, pričom ako a) suroviny sa účtujú hmoty, ktoré pri výrobnom procese prechádzajú úplne alebo sčasti do výrobku a tvoria jeho podstatu, b) pomocné látky sa účtujú hmoty, ktoré prechádzajú priamo do výrobku, netvoria však jeho podstatu, c) prevádzkové látky sa účtujú veci, pomôcky a hmoty, ktoré sú potrebné na prevádzku účtovnej jednotky ako celku, napríklad mazadlá, palivo, pohonné látky, čistiace potreby, kancelárske potreby, d) náhradné dielce sa účtujú predmety určené na uvedenie hmotného majetku do pôvodného stavu alebo prevádzkyschopného stavu, e) obaly sa účtujú veci, ktoré slúžia na ochranu a dopravu nakúpeného materiálu, tovaru a vlastných výrobkov; a ak sa nevratné obaly dodávajú zákazníkovi alebo odovzdávajú vo vnútri účtovnej jednotky spolu s dodaným obsahom.

Príklad č. 3
Musí byť každý jednotlivý účtovný prípad zaúčtovaný na základe účtovného dokladu v účtovných knihách samostatne, alebo sa môžu účtovné prípady sumarizovať tak aby mohli byť zaúčtované v účtovných knihách jedným účtovným zápisom za určité časové obdobie?

Odpoveď: Účtovné zápisy v účtovných knihách sa vykonávajú v časovom slede na základe účtovných dokladov podľa § 10 zákona. Účtovné zápisy sa môžu vykonávať aj na základe súhrnného účtovného záznamu/dokladu, ktorým sa zoskupujú jednotlivé účtovné záznamy, s cieľom poskytnúť súhrnnú informáciu o rovnorodých účtovných prípadoch (uskutočnených hospodárskych alebo účtovných operáciách), tak aby v účtovnej jednotke bolo možné preukázať mesačne prírastok a úbytok majetku a záväzkov účtovaný priebežne počas účtovného obdobia (§ 3 ods. 3 postupov účtovania jednoduchého účtovníctva).

Najnovšie zmeny v opatreniach pre jednoduché účtovníctvo podnikateľov a ďalšie aktuálne informácie nájdete tu.

bottom of page